Nuuksio - Nuuksionpää

Valoisa aika vähenee minuutti minuutilta. Tänään aurinko laski Helsingissä 15.19, joten liikkeelle olisi pitänyt päästä ajoissa. Jotenkin viikonloppuaamut houkuttelevat hitaaseen heräämiseen, joten kovin kauas emme ehtineet. Toki meiltä jo löytyy otsalamppu pimeitä hetkiä varten, mutta olemme kuitenkin vielä yrittäneet ajoittaa retkeilyn valoisaan aikaa.

Päätimme siis lähteä katsastamaan Nuuksion kansallispuiston neljännen kerran tänä vuonna. Rakensimme reitin kulkemaan täysin erisuunnalla, missä olemme aikaisemmin retkeilleet ja tarkoituksena oli käydä katsastamassa yksi Nuuksio nähtävyyksistä - pallokivi.

Jätimme auton parkkiin Kattilantie 31 kohdalla olevalle pienelle parkkialueelle, josta kävelimme lyhyen matkan Kattilantietä pitkin Högbackan parkkipaikalle ja nousimme metsäpolulle. Hyvin pian metsään saavuttuamme oli edessä jyrkkä lasku kohti kosteikkoa, jonne oli rakennettu uudet pitkospuut ja pieni silta helpottamaan kulkua.

Matkamme jatkui Nuuksion Nahkiaispolkua pitkin kohti Haukkalammenpuroa, joka virtaa Myllypuron laaksossa.

1950-luvulla Myllypuronlaakso kuivatettiin kaivamalla syvä uoma. Vuonna 1997 puro kuitenkin palautettiin talkoovoimin takaisin vanhaan uomaansa. Käsintehdyt padot eivät kuitenkaan riittäneet ja tulvien myötä puro palasi takaisin kaivettuun ojaan.

Mittavimmat ennallistamistyöt tehtiin 2002-2003 ja puro saatiin pysyvästi vanhaan uomaansa. Puro pyrittiin palauttamaan ilmakuvia tutkien mahdollisimman tarkasti entisille sijoilleen niillä alueilla, joilla se oli vettymishaittoja välttäen mahdollista.

Nuuksionpään Myllypuro ja Haukkalammenpuron loppuosa virtaavat savikolla mutkitellen eli meanderoiden. Nahkiaispolun varrella olevilta silloilta meanderit näkyvät hyvin.

Haukkalammentien pohjoispuolella sijaitseva Haukkalammenpuro virtaa ajoittain koskena lohkareiden lomassa. Haukkalammenpuron ja Myllypuron koskipaikat on luokiteltu arvokkaiksi pienvesikohteiksi.

Myllypuron koski on Espoon hienoimpia koskia ja ehdottomasti näkemisen arvoinen!

Myllypuron koskelta nousimme Haukkalammentielle, jota pitkin kuljimme Nuuksionpäähän. Nuuksionpäästä jatkoimme matkaamme Takalan polkua pitkin Nuuksion Pitkäjärven rantaan, josta löytyi Tyynelä.

Rannalta nousimme hyvin jyrkkää rinnettä Reitti 2000 pitkin takaisin metsään. Tässä kohtaa totesimme, että olimme jälleen onnistuneesti ohittaneet pallokivi esiintymän. Olimme lukeneet pallokiven sijaitsevan Nuuksion Pitkäjärven pohjoispuolella Nuuksionpäässä, mutta reitillemme se ei osunut - olisi pitänyt hyödyntää Suunnon POI:ta!

Ylitimme Nuuksiontien ja jakoimme yhdysreittiä pitkin Ruuhijärven rannalle. Järvi sijaitsee Espoon ja Sipoon rajalla laskien Myllypuron kautta Nuuksion Pitkäjärveen.

Ruuhijärven ranta on kallioinen ja paikoitellen jyrkkä. Järvi on eteläpäästään n. 18.5 metriä syvä.

Järven rannassa vesi oli noussut polulle saakka ja pitkospuiden virkaa ajoivat muutamat veden päälle asetellut lankut, joten kulkeminen vaati ajoittain hyvinkin tiivistä keskittymistä, jotteivät jalat kastuneet polvia myöden.

Auringon laskiessa puiden taakse ja ohuen jään peittäessä rannat, pysähdyimme kuvaamaan talvista hetkeä.

Kuljettuamme aikamme Ruuhijärven rantaa, saavuimme Ruuhijärventielle, josta löytyi yllätyksellinen pienoisrautatie. Rautatie jatkui Ruuhijärven suuntaan, mutta päättyi toisessa suunnassa suoraan puuhun. Rautatien merkitys jäi mysteeriksi - liekkö metsätontun kulkuväline.

Hämärän jo laskiessa jatkoimme matkaamme kuusimetsän suojissa. Saavuimme jälleen puron äärelle, kallioiden suojiin.

Olemme retkeilleet Nuuksiossa Suunnon Movescountilla tehdyillä reiteillä ja joka kerran olemme päätyneet tarpomaan pitkin sammaleikkoa - eikä tämäkään kerta ollut poikkeus.

Löydettyämme takaisin veden valtaamalla polulle, saavuimme puroa seuraten vanhalle metsäautotielle, jota pitkin pääsimme taivaltamaan noin kolme kilometriä. Metsäautotiellä saimme hetkellisesti seurata toisilta retkeilijöiltä karranneen koiran ajojahtia.

Viimeinen kilometri kuljettiin vielä kalliolla kulkevaa polkua pitkin ja tätä polkua pitkin saavuimme Kattilantien parkkialueella olevalle autollemme.

Movescountilla tehdyn reitin pituus ylittyi noin kilometrillä, mutta ehdimme metsästä ulos juuri ja juuri ennen pimeän laskeutumista Nuuksion ylle.  Pituutta retkelle tuli 14.6 kilometriä ja aikaa kului 3h 12min.