Neljän lammen kierros, Kirkkonummi

Viime viikkoisen Salmen 10.4 kilometrin peruslenkin jälkeen suuntasimme tällä viikolla Kirkkonummelle, Meikon ulkoilualueelle. Siinä missä Salmen lenkillä väistelimme kuralätäköitä ja tarvoimme loskassa, pääsimme Meikolla kulkemaan pakkasen kovettamilla poluilla.

Kesällä kiersimme Meikojärjen ja nyt päätimme suunnata Neljän lammen kierrokselle. Neljän lammen kierros on Porkkalan Polun (yhteistyössä Metsähallituksen kanssa) toteuttama reitti Meikon alueella. Myöhemmin reittiin on lisätty vielä laajennus Mustjärven yläpuolisille kallioille.

Päivän kääntyessä jo pitkälle iltapäivään, saavuimme Korsolammentien parkkialueelle, joka oli lähes ääriään myöden täynnä. Eipä tarvitsisi yksinään viettää aikaa Kirkkoummen metsissä! Parkkialueelta suuntasimme vihrein reittimerkein merkatulle Kotopolulle.

Kotopolun alussa pääsimme jo ihastelemaan jäätaidetta osittain jäätyneessä metsäpurossa. Metsäpuron solistessa kovalla vauhdilla alas kallioilta, me lähdimme puolestamme kiipeämään rappusia pitkin kohti korkeuksia.

Melko pian saavuimme ensimmäisen lammen rantaan - reitille nimensä antaneelle Kotolammelle. Kotolammen päässä on istumapaikka, jossa voi ihailla kaunista metsälampea. Me kävimme kokeilemassa jäätyneen Kotolammen jään kestävyyttä ja jatkoimme matkaa.

Kotolammelta matka jatkui kapeaa metsäpolkua pitkin välillä kallioille nousten ja välillä laskien pieniin laaksoihin. Pienen kiipeilyn jälkeen kallion laelta avautui huimat näkymät Mustjärvelle! Alhaalla Mustjärven jäällä näkyi myös kalammiehiä pilkillä.

Seuraavaksi lähdimme suuntaamaan kohti Kakarlampea, joka on melko pieni järvi Suomenlahden rannikkoalueen päävesistössä. Matkalla lammelle pysähdyimme pieneltä suolta tulevalle metsäpurolle. Retki Meikon ulkoilualueelle oli ensimmäinen pakkasessa taivallettu retki, joten kerrankin pääsimme ihailemaan luontoa talvisäässä.

Kakarlammelta löytyi pieni grillipaikka, jossa makkarat olisivat mukavasti paistuneet! Kakarlammen  jälkeen Kotolammen reitille osuu vielä Immerlampi ja Korsolampi, jotka sijaitsevat melko lähekkäin toisiaan. Korsolammelta löytyy reitin ainoa kunnollinen grillauspaikka, joka oli lapsiperheiden käytössä.

Korsolammella päätimme lähteä kiertämään lammen hieman kauempaa, eikä reittimerkein merkattua polkua pitkin. Suunto Movescountin kartan mukaan Korsolammen metsissä kulkee polku, jolla saa lisäpituutta lenkkiin - polkua ei näkynyt ja näin ollen retkemme kulki umpimetsässä. Onneksi metsä oli jäässä, joten jalkojen kastumiselta säästyttiin.

Korsolammelta kuljimme matkan Korsolammentietä pitkin ja poikkesimme metsäpolulle, jota ei tälläkään kertaa näkynyt ja puiden runkojen ylittäminen ja alittaminen jatkui. Viimeinen pääsimme Meikojärven rantaan ja lähdimme kulkemaan keltaisin reittimerkein merkittyä polua pitkin kohti Näseuddenia, jossa olimme retkeilleet myös kesällä.

Näseuddenille suunnatessa alkoi hämärä jo hiipiä metsään. Reitti kulki onneksi suurimman osan aikaa aivan Meikon rannassa, joten valoa riitti juurien ja kivien sekä jäätyneiden kallioiden väistelyyn.

Päätimme jättää osan suunitellusta reitistä kävelemättä ja lähdimme kulkemaan kohti parkkipaikkaa. Rannalta metsään saapuessamme pääsimme myös kokeilemaan otsalamppumme tehoa. Ehkä täysin pimeässä metsässä olisi hyvä, jos molemmilla olisi oma lamppu. Nyt kuitenkin melko pian metsään lähti pilkistämään ulkoilualueen laidalla sijaitsevan vesilaitoksen valot, joten täysin pimeässä ei tarvinnut kulkea.

Retkelle tuli pituutta saman verran kuin viime viikonloppuiselle Salmen retkelle eli 10.4 kilometriä, aikaa kului lähes tuplaten enemmän eli 2.24 tuntia. Vaikka parkkipaikka oli täynnä, melko yksin sai metsässä kulkea.

Kotolammen reitti oli hyvin merkitty, tosin polku vaatii melko varmajalkaista kulkijaa, sillä nousuja ja laskuja reitillä riittää. Välillä reitti kulkee myös hyvin lähellä kallion reunaa. Reitin varrelle mahtuu kyllä upeita ja näkemisen arvoisia maisemia! Täytynee käydä kulkemassa myös kesällä!