Mustan kiven kierros

Kesän jatkuessa päätimme kokeilla vammautuneen jalan kestoa hieman pidemmällä retkellä. Uusitut Outdoors Finlandin sivut toimivat hyvänä suunnittelupohjana retkelle ja sivuilta löytyikin meille uusi retkikohde sopivan matkan päästä.

Hyppäsimme autoon ja otimme suunnan kohti Hyvinkään Kytäjä Usmin aluetta. Päätimme retkeillä reilun kymmenen kilometriä, joten kohteeksi Hyvinkään ulkoilualueelta valikoitui Mustan kiven kierros. Kierroksen aloitus- ja päätepiste sijaitsevat Hyyppärän pysäköintialueella. Pysäköintialue oli lähes tyhjä, vain läheisellä laitumella laiduntavat hevoset valvoivat katseellaan, kun kaarsimme parkkiin.

Olimme siirtäneet Hyvinkään kaupungin reittikartan suoraan kelloihimme ja lähdimme suunnistamaan reitille. Heti alussa jouduimme poikkeamaan reitiltä, koska pellon vieressä kulkeva polku oli suljettu nauhalla. Teimme mutkan paikallisen ratsastuskoulu Ruuna-Remmin mailla ja palasimme takaisin pellolle. Viljan heiluessa kevyessä kesätuulessa ja auringon lämmittäessä selkää, kuljimme peltomaisemissa kohti metsää.

Ensimmäiset kilometrit pääsimme kulkemaan reipasta vauhtia pellolla kulkevaa polkua sekä metsäautoteitä pitkin. Kolmesta neljään kilometriin noustiin jyrkähköä ja kivistä polkua ylös ja tämän jälkeen hyvinkin jyrkästi alas. Lämpötilan kiivetessä lähes hellelukemiin, meinasivat voimat ehtyä nousuissa.

Korkeuseroa jokilaakson ja Kaksoislammien levähdyspaikan välillä on liki 50 m ja nousumetrejä vieläkin enemmän. Selätettyämme ensimmäiset nousut, saavuimme metsän siimekseen ja ensimmäiselle ladun majalle. Ladun nuotiopaikalla pidimme pienen tauon, ennen kuin jatkoimme nousua kohti Kaksoislammia.

Kaksoislammit muodostuu nimensä mukaisesti, kahdesta pienestä lammesta joita erottaa toisistaan kapea maa-alue. Kaksoislammilta löytyvät laavu ja nuotiopaikka sijaitsevat kallion päällä, aivan lammen rannan läheisyydessä. Kaksoislammin kohde on viihtyisä ja nuotiopaikalta avautuu kaunis maisema ensimmäiselle lammelle.

Laskeuduimme puisia portaita pitkin pitkospuille, jotka veivät suoraan lampeen. Ohitimme toisen lammista polkua pitkin ja täältäkin päästä löytyi vielä WC ja puuvarasto.

Seuraavalle Iso-Karhu lammen nuotiopaikalle kuljettiin noin puolitoista kilometriä pientä metsätietä pitkin. Iso-Karhun karun kaunis kallioalue syvine rotkoineen kuuluu Metsähallituksen omistuksessa olevaan luonnonhoitometsään.

Toinen reittiesitteessä mainituista nuotiopaikoista löytyi Iso-Karhun lammen pohjoisrannalta. Ennen Iso-Karhun lampea, eteemme avautui näkymä kivilouhokselle jätekasoineen. Usmin kallioperän tumma, luja kiviaines tunnetaan kauppanimellä Hyvinkään Musta ja sitä on louhittu 1800-luvun lopulta alkaen monumentti- ja rakennuskiviksi. Ios-Karhun louhos onkin hyvin säilynyt esimerkki Hyvinkään historiaan olennaisesti kuuluvasta kivityöstä.

Iso-Karhun jälkeen reitti kulki synkän ja pohjaltaan melko märän kuusinotkelman halki, joka päättyi Usmintielle. Tietä kuljettiin lähes kaksi kilometriä takaisin Vantaanjokirannan ratsastusreitille.

Nyt emme poikenneet hevostilan pihapiiriin vaan jatkoimme polkua loppuun saakka. Reitin alussa olleesta sulkunauhasta löytyi teksti, jossa opastettiin olemasta häiritsemästä hevosia sekä tieto, ettei nauhassa kulkenut sähkövirtaa. Toki lappu olisi voinut olla myös nauhan toisella puolella, jotta tieto olisi ollut nähtävissä myös lähtiessä.

Mustan kiven kierros on luokitukseltaan vaativa. Suurin osa reitistä kulkee pitkin maastoa myötäileviä pieniä ja osin kivisiä polkuja. Kostealla säällä kalliot ja puiset rakenteet voivat olla liukkaita. Paikoitellen on myös märkiä painanteita ja suoalueita, korkeuseroja reitillä on jonkin verran.

Reitti soveltuu mielestämme päivä- ja viikonloppuretkeilyyn. Reitti oli pääosin hyvin merkitty, mutta muutamissa kohdissa reittimerkkien väli oli sen verran pitkä, että ilman jonkainlaista navigointiapua, voi helposti lähteä kulkemaan väärään suuntaan. Hyvinkään kaupungin reittikartta ja polulla olleet reittimerkit eivät aina kohdanneet ja seuraamalla orjallisesti karttaa, ajauduimme kertaalleen tarpomaan umpimetsään.

Reitillä tuli mittaa kaikkinensa 12,9 km ja se kulkee vaihtelevasti pelto- ja metsämaisemissa. Aikaa reitin läpi kävelemiseen kului lähes kolme tuntia. Reitin ohjeellinen kiertosuunta on vastapäivään.