Sähköllä Suomenlahden ympäri, retkipäivä 6

Liian lyhyen yön ja pikaisen hotelliaamiaisen jälkeen otimme suunnan Gdanskin keskustaan. 

Gdansk, parkkihallista kuvattuna

Yön aikana auton latauksesta oli hävinnyt vielä jokunen prosentti, joten latauspiste olisi löydettävä tuota pikaa. Ja löytyihän se - Forumin parkkihallista.


Auton jäädessä lataamaan akkujaan, me suuntasimme Gdanskin vanhaan kaupunkiin.

Vanhakaupunki


Gdańskin vanhakaupunki on erittäin viihtyisä ja koristeellisia julkisivuja löytyy vaikka kaupunki tuhoutui toisessa maailmansodassa pahoin. Kaupunki oli yli 90 prosenttisesti raunioina sodan päätyttyä. 

Gdansk


Zurav- keskiaikainen nosturi

Toisen maailmansodan tuhojen laajuutta ei olisi kyllä uskonut, kun kuljimme vanhankaupungin katuja.



Akkujen täytyttyä, jatkoimme matkaa kohti Sopotia ja sen kuuluisimpia nähtävyyksiä - Moloa ja Krzywy Domekia.

Sopot - Molo

Dr. Jean Georgin terveyskeskuksen ensimmäinen 31,5m pitkä puinen laituri rakennettiin vuonna 1827. Tuolloin ajatuksena oli toimittaa merivettä merestä uimakeskukseen.


Suomenlahti

Laiturin tarina alkaa siis lomakeskuksen perustamisesta pieneen kalastajakylään Gdańskinlahdella. Laituri asettui nykyiseen muotoonsa vuonna 1928. Laiturilla on pituutta 515 metriä ja näin ollen se on Euroopan pisin puulaituri. 


Ilmeisesti kaikki turistit olivat päättäneet vierailla juuri nyt laiturilla suolahoidoissa, sillä porukkaa riitti.


Grand Sopot

Ennen sadetta

Laivaliikennettä Sopotin edustalla

Seuraava kohteemme sijaitsi lyhyen kävelymatkan päässä Molosta. Olimme päättäneet kuvata myös yhden Sopotin tunnetuimmista rakennuksista - Krzywy Domekin.

Krzywy Domek


Krzywy Domek rakennettiin vuosina 2003-2004 ja talo onkin tunnustettu yhdeksi maailman oudoimmista rakennuksista. Ja olihan se kerrassaan kummallinen!



Gdanskissa ja Sopotissa olisi voinut viettää aikaa pidemmästikin. Kivoja kaupunkeja molemmat.

Modernia Gdanskia

Käänsimme auton kohti Liettuaa, mutta ennen rajan ylitystä vielä pysähdys julmuuden äärellä.


Stutthof oli ensimmäinen Saksan ulkopuolelle perustettu keskitysleiri toisen maailmansodan alettua.


Tuhonportti

Stutthof toimi myös tuhoamisleirinä kesästä syksyyn 1944 eli leirillä toteutettiin natsien rotuopin mukaista ali-ihmisten tuhoamissuunnitelmaa.


Keittiön rauniot ja Kommadorin talo

Junakuljetuksella kaasukammioon

Stutthofissa oli myös sodan loppuvaiheissa noin 90 suomalaista merimiestä. Stutthofiin oli viety myös jatkosodan aikana Suomesta Saksaan luovutettuja poliittisia vankeja. 


Julmuus veti hiljaiseksi. Jatkoimme matkaamme hiljaisuudessa kohti Liettuaa, puolalaisia maalaismaisemia ihaillen.

Kattohaikara


Reittimme kulki todellakin pitkin pikkuteitä, eikä ruokapaikkaa tahtonut löytyä näiden teiden varsilta. Lopulta päädyimme hieman isompaan kylään, johon jäimme pizzalle. Pizzan valinta tehtiin sokkona, koska yhteistä kieltä meidän sekä tarjoilijan ja paikan ruokalistan kanssa ei löytynyt.

Salame

Vatsat täynnä erilaisia salmipizzoja (salami oli ainoa sana, jonka tunnistimme), jatkoimme kohti Kaunasia. Rajan ylitys tapahtui sujuvasti rekkajonon jatkona rajanylityspaikan raunioita katsellen. Hotellille päästiin jälleen puolen yön jälkeen.

Best Western Santakos Hotel


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hanikan luontopolku ja Kasavuori

Kauhalan ulkoilualue

Elovaaran ulkoilualue