Sähköllä Suomenlahden ympäri, retkipäivä 2

Kello soi 5.15. Pikainen suihku ja nopeat aamutoimet, kamat kassiin ja autokannelle. Auto saatiin ajettua ulos laivasta muiden matkaajien mukana ja navigaattorin mukaan suuntana Ystad. Olimme päättäneet ajella Ystadiin rantareittiä pitkin ja pysähdyksiä ottaisimme sähkön tarpeen mukaan.

Matkalla

Aikaisen herätyksen vuoksi nälkä alkoi heräillä moottoritietä matkatessa. Ajankohta oli kuitenkin huono, sillä ainoat aamiaiset Ruotsin moottoritien kupeessa näytti tarjoavan McDonalds. Pienen ajelun jälkeen silmiin osui Nyköpingsbron Rasta. Ajoimme rampista ylös Rastan pihaan. Rakennus oli hiljainen ja ainoa avoin kahvila näytti olevan enemmänkin suunnattu rahtareille.

Nyköpingsbro

Tilausta tiskiin ja syömään. Kaikki tilatut tuotteet eivät vastanneet kuvausta, kuten jugurtin mysli olikin cornflakeseja, mutta saimme kuitenkin vatsat täytettyä ja pahin nälkäkiukku saatiin ohitettua.

Aamumyslit

Liikenne soljui mukavasti moottoritietä pitkin aina Norköpingiin saakka, josta poikkesimme "rantareitille". Sanottakoon, että Ruotsissa ohituskaistojen määrä on loistava, eikä hitaampien karavaanareiden tai rekkojen perässä tarvinnut kilometri tolkulla roikkua.

On the road

Matkalle osui monia pikkukyliä, joissa olisi ollut kiva pysähtyä, mutta tavoitteena oli ehtiä illaksi Ystadiin, joten aikataulu ei antanut siihen tällä kertaa mahdollisuutta.

Pikkukylätiellä

Kirkon ohiajo

Ensimmäinen auton sekä kuljettajan lataustauko pidettiin Tinderedissä. Löysimme taukopaikalta myös luonto- ja kulttuuripolun. Pieni jaloittelu tuli enemmän kuin tarpeeseen ja saatiin kuvattua ruotsalaiset kukat ja ötökätkin. Lataustuokion jälkeen takaisin baanalle!

Luonto-ja kulttuuripolku

Kulttuuriosuus

Pitihän se kokeilla

Luontopolku

Luontopolun antia

Päivän mietelause

Tindered

Lepotauko

Matka jatkui rattoisasti hitaampia ohitellen - turvallisesti ohituskaistoja pitkin. Pian olimmekin Kalmarissa.

Kalmar

Kalmarissa kävimme kuvaamassa Kalmarin linnan, jota alettiin rakentamaan jo 1100-luvulla. 1200-luvun lopussa Maunu Ladonlukko (kiva nimi kaverilla!) rakennutti paikalle uuden linnan ja kehämuurin. Linna toimi vuonna 1397 Kalmarin Unionin perustuspaikkana. Kävelimme myös Kalmarin rannoilla nauttien kesäpäivästä Pohjanlahdella.

Hiekkaveistosten tekoa

Kalmarin uimaranta

Kalmarin linna

Linna

Kalmarin hautausmaa

Penkille mahtuu

Kalmarin jälkeen kurvailimme pitkin maanteitä idyllisten pikkukylien läpi. Otimme vielä pienen lataus- sekä hampurilaistauon ennen määränpäähän pääsyä. Eipähän mene virta liian tiukille.

Lataustauko

Illansuussa saavuimme majapaikkaamme, Abbe Gårdiin. Abbegård sijaitsee aivan Suomenlahden rannalla ja maisemat olivatkin sen mukaiset. Majapaikkamme itsessään oli loistava löytö. Ihana pieni "mökki" omistajapariskunnan pihapiirissä. Palvelu oli mitä loistavinta ja huoneisto erittäin siisti.

Abbe Gård

Abbe Gårdin parkkipaikka

Saatuamme tavarat majapaikkaan, lähdimme Ystadiin Wallanderin jalanjäljille. Ostimme StoryTourist appin kautta opastetun retken Wallanderin jalanjäljille. Siinäpä se loppuilta menikin Ystadin nähtävyyksiin tutustumalla Wallanderin murhamysteeriä ratkoessa.

Wallanderin suosikkikahvila leivoksineen

Murhamysteeriä ratkomassa

Wallanderin kotikatu

Ystad

Sofie

Murhamysteerin tapahtumapaikalla

Jäjillä

Pienen illallisen jälkeen palasimme takaisin Abbe Gårdiin, josta on hyvä aloittaa seuraavan päivän retki.