Sähköllä Suomenlahden ympäri, retkipäivä 7

Kaunasissa heräilimme rauhalliseen aamuun. Ajomatka olisi lyhyempi, eikä aikataulupaineita sulkeutuvien kohteiden vuoksi ollut. Aamiaisen jälkeen suuntasimme Kaunasin vanhaankaupunkiin.

Arkkienkeli Mikaelin kirkko

Kaunasin tärkein ostoskatu, Laisves aleja, on kaunis puiden reunustama kävelykatu. Kävelykadulla on mittaa noin kaksi kilometriä ja sen varrelta löytyy kaupat, kahvilat ja ravintolat.

Laisves aleja

Gdanskin tai Sopotin ruuhkista ei Kaunasissa ollut tietoakaan ja kuljimmekin kävelykadulla turisteina kuvia räpsien.

Arkkienkeli Mikaelin kirkko

Kuvaaja

Suihkukaivo

Kalastaja

1972

Silta Nemunas joen yli saarelle

Kaunasista löytyy myös toinen puoli, joka ei ole niin siloteltu ja valokuvauksellinen, kuin kävelykatu vanhoine rakennuksineen.

Toisenlainen Kaunas

Kävelykadulla kuljettuamme otimme kohteeksemme Kaunasin linnan. Ennen linnalle pääsyä päätimme käydä kuvaamassa Kaunasin kaupunkia Kristuksen ylösnousemuksen kirkon näköalaterassilta. Hyppäsimmekin keltaiseen funikulaariin, jolla matkustimme kohti mäen laella seisovaa kirkkoa.

Funikulaari vuodesta 1931

Päästyämme ylös mäelle, vastaamme käveli vanha mies, joka pyysi maksua funikulaarilla ajelusta - käteisellä. Saimme juuri ja juuri raavittua vaaditut eurot miehelle käteen kassin pohjalta ja pääsimme jatkamaan matkaa kirkolle.

Kristuksen ylösnousemuksen kirkko

Kirkon ovesta sisään, kamera vireeseen ja suunnaksi lipunmyynti. "Only Cash". Se siitä, käteiset oli käytetty, joten maisemat jäivät kirkon parvekkeelta kuvaamatta. Palasimme takaisin funikulaarille, jolloin saimme kuulla, että lippumme oikeutti vain yhden suuntaiseen matkaan. Vaihtoehdoksi jäi mäeltä laskeutuminen Apostolin kyydillä.

Uusi ystävä kirkonmäellä

Alaspäin oli hyvä mennä

Rakennuksia mäeltä laskeutuessa

Kaunasin linna sijaitsee Santakos-puistossa ja on Liettuan ensimmäinen puolustusbastioni. Linnan uskotaan toimineen läheisen Trakain saaren linnan puolustamiseen. Linna on maanantaisin suljettu, joten tyydyimme kiertelemään linnan avoinna olevia alueita.

Kaunasin linna

Linnalta kuvattua

Linnalta ei ollut pitkä matka Kaunasin kaupungintalolle. Kaupungintalo oli remontissa ja se tule vastaisuudessa toimimaan museona. Komea pytinki kuitenkin! Vielä pistäytyminen jokirannassa ja Kaunasin nähtävyydet oli käyty tällä kertaa pääpiirteittään läpi. Toki nähtävää vielä jäi vastaisuudenkin varalle.

Muraali

Vanha kaupungintalo, rakennettu 1700-luvun lopulla

Raatihuoneentorin katuja
Niemeninjoki

Muurahainen ja heinäsirkka

Kaunasista lähdimme siirtymään kohti Latviaa ja Rigaa. Ennen rajan ylitystä pysähdyimme vielä Kaunasin teollisuusalueella sijaitsevalle latauspisteelle lataamaan akut täyteen.

Paikalla piti olla myös ravintola, josta saisimme lounasta - ei ollut! No, ei muuta kuin moottoritien reunustaa pitkin noin kilometri seuraavalle ravintolalle. Ravintola löytyi ja saimme tilauksen tehtyä, jonka jälkeen saimme kuulla jälleen maagiset sanat "only cash". Lidl ja sen paistopiste pelasti ja autossa nautitun lounaan jälkeen jatkoimme matkaa.

Pysähdyimme vielä Liettuan Ristikukkulalla, joka mainitaan kirjallisissa lähteissä ensimmäisen kerran vuonna 1850. Kukaan ei tiedä varmasi, mistä kukkula on saanut alkunsa, mutta uskotaan, että ensimmäiset ristit tuotiin alueelle sen jälkeen, kun puolalaiset ja liettualaiset olivat epäonnistuneesti kapinoineet Venäjän keisarikuntaa vastaan vuonna 1831.

Ristit tuhottiin neljä kertaa maansiirtokoneilla Neuvostoliiton aikana vuosien 1961 ja 1984. Liettualaiset harjoittivat kuitenkin väkivallatonta vastarinta neuvostomiehitystä vastaan tuomalla tuhottujen ristien tilalle uusia.

Nykyisin ristejä alueella on noin 100 000 ja jokainen voi halutessaan viedä alueelle oman ristinsä.

Latvian rajan ylitettyämme suuntasimme hotellille. Perustason hotelli, vaikka seinässä olikin neljä ja puoli tähteä.

Riga Islande Hotel

Hotellille pääsyn jälkeen suuntasimme etsimään nopeaa latauspistettä. Tehtävä osoittautui mahdottomaksi, sillä latauspisteitä löytyi lähistöltä vähän ja nekin vähät olivat käytössä. Latauspisteen etsintään kului kuitenkin sen verran aikaa, että avoinna olevan ruokapaikan löytäminen klo 22 jälkeen tuntui olevan mahdoton tehtävä. Sellainen löytyi hetken etsimisen jälkeen vanhankaupungin torilta.

Vanhakaupunki

Ruoka oli mitäänsanomatonta ja palvelu hidasta, mutta Jänis heitti hyvän keikan!

Auto jäi lataamatta, joten latauspysähdys tehdään siirtymätaipaleella Rigan ja Tallinnan välillä.