Niemisjärven kierros

Hämeenlinnan kupeessa sijaitsee Evon retkeilykeskus, jonka länsipuolella kulkee Niemisjärven kierros. Lähdimme liikkeelle Evokeskukselta, josta reitti kulkee aluksi pitkin asfalttitietä, mutta pian tie muuttuu hiekkatieksi ja luontopoluksi.

Koko Niemijärven reitti on merkitty valkoisella pohjalla olevin vihrein tassun kuvin. Tassun kuvia löytyy jokaisesta risteyksestä ja metsäpoluilta, joten ilman karttaa tai GPS-laitetta pärjää.

Alun luontopolku kulki helppokulkuisesti kangasmetsässä, mutta pian jo kiivettiin kalliolle korkeassa heinikossa. Sateet olivat kastelleet metsän ja kalliot, joten askeleitaan sai sovitella. Heinikkoalueen jälkeen pääsimme jälleen kulkemaan metsäpolkuja pitkin kohti Niemisjärveä.

Ennen kuin saavuimme Niemisjärven rantaan, kuljimme monen metsäpuron yli. Vettä puroissa riitti ja osa ylityspaikoista oli jäänyt tulvaveden alle. Juuri ennen järvelle saapumista, tulimme suoalueelle ja pääsimme kulkemaan pitkin pitkospuita. Pysyimme kuin pysyimmekin liukastumatta pitkoksilla, vaikka askelta joutuikin lyhentämään.

Niemisjärven rannalla oli muita retkeilijöitä pitämässä taukoa ja herkuttelemassa retkieväillä. Me päätimme jatkaa vielä muutaman kilometrin ennen tauon pitämistä.

Saavuimme Kalliojärvelle ja kiipesimme ylös kalliolle syömään eväät. Kalliolta oli upeat näkymät alas järvelle. Tauon jälkeen jatkoimme matkaa tassujen viitoittamaa reittiä huomataksemme järven vallanneen polun. Etsimme kuivemman reitin hieman kauempaa metsästä ja näin ollen pääsimme jatkamaan matkaa kastumatta.

Saarijärven laavun jälkeen pääsimme ihastelemaan kivi- sekä lehtikuusimetsää. Metsistä löytyi vielä paljon mustikoita ja puolukoita sekä vähän sydämellisyyttä.

Luonto reitin varrella oli edelleen erittäin vihreää, tosin paikoitellen polku oli kadonnut pudonneiden lehtien alle.

Teimme retken päiväretkenä, mutta alueella voi myös yöpyä joko laavussa tai maksuttomalla telttailualueella. Telttailualueet sijaitsevat Valkea Mustajärvellä, Niemisjärvellä sekä Koverossa.

Reitti kulkee metsäpolkuja, metsäautoteitä sekä hiekkateitä pitkin. Runsassateisen syksyn jäljiltä polku oli paikoitellen hyvin märkä ja mutainen. Myös märät lehdet tekivät polun liukkaaksi ja haastavaksi kulkea.

Ylinen Rautjärven rannalta löytyi hieman yllättävästi Jarin uuni. Tarkempaa tietoa uunin historiasta ei meillä ole.

Loppumatka kuljettiin auringon laskiessa Ylinen Rautjärven rantaa pitkin takaisin Evokeskukseen.

Matkaa Niemisjärven kierrokselle kertyi 20.8 kilometriä ja aikaa kierrokseen kului pikkuisen päälle neljä ja puoli tuntia - tauon kanssa viitisen tuntia. Ehdottomasti kokemisen ja näkemisen arvoinen reitti!