Nuuksio, Siikajärvi

Lähdimme Nuuksion kansallispuistoon Siikajärven rannalla sijaitsevan hotelli Nuuksion parkkipaikalta. Pienen varusteiden korjailun ja kompassin synkronoinnin jälkeen reitin alkupiste löytyi ja pääsimme matkaan kohti Holma-Saarijärveä.

Ennen retkelle lähtöä, olimme tehneet täsmäiskun Varuste.net-myymälään ja hankkineet syksy- ja talviretkeilyä varten Salmonin Gore-Tex kengät., jotka osoittautuivat erittäin hyväksi valinnaksi märälle, lumiselle ja mutaiselle reitille.

Pian saimme huomata sateisen syksyn ja tällä viikolla sataneen lumen valloittaneen polut ja jouduimme etsimään vaihtoehtoisia kulkuväyliä. Metsä oli erittäin märkä ja vesi virtasi puroina polkuja pitkin.

Ensimmäisen kerran retkeilyurallamme teimme mittavan virhearvioinnin aika-arviota tehdessämme, sillä ensimmäisen kolmen kilometrin kulkemiseen saimme kulumaan 50 minuuttia.

Saavuimme Poro-Kolmoislammen rantaan, jossa jouduimme etsimään reittiä ylittää kapeahko suoalue. Hyppy yli ojan ja askel upottavaan suohon.

Suunnitellun retken pituus olisi ollut lähes 12 kilometriä. Edessä olisi ollut siis vielä neljä samanmoista pätkää kuljettavana ja iltapäivän hämy hiipi jo metsään. Jouduimme tekemään uuden suunnitelman ja päätimme jättää Holma-Saarijärven kiertämättä ja oikaista Kolmoislammilta takaisin Siikajärvelle.

Kolmoislammin rannasta nousimme kuivemmalle maalle ja pääsimme jatkamaan matkaa hieman paremmalla nopeudella. Kellojen siirron myötä hämärä uhkasi kuitenkin hiipiä metsään ja totesimme ratkaisumme oikeaksi.

12 kilometrin reitti supistui reiluksi 7 kilometriksi. Olimme Varuste.netistä ottaneet matkaan myös otsalampun hämäryyttä karkoittamaan ja valaisemaan syksyn retkiä. Tällä kertaa emme vielä tarvinneet lisävaloa, mutta mikäli olisimme jatkaneet suunnitelman mukaan, olisi valo ollut tarpeen.

Tänään saimme huomata, ettei retkeily mene aina suunnitelmien mukaan, eikä aikataulut pidä. Olimme ajatelleet kulkevamme syksyisessä metsässä noin viisi kilometriä tunnissa, joten olisimme ehtineet kulkea reitin ennen pimeän tuloa, vaikka lähdimmekin liikkeelle iltapäivällä. No, keskinopeus jäi kolmeen ja puoleen kilometriin tunnissa, joten reitin kulkeminen kokonaisuudessaan olisi vienyt lähes neljä tuntia. Näin pitkään retkelyyn emme olleet varautuneet.

Reitti täytyy ehdottomasti kulkea jossain kohtaa kokonaisuudessaan. Näkemistä ja kokemista riittää tässäkin Nuuksion osassa.
 Reitti Movescountissa
Tämän kertaisesta reitistä tulikin oikaisemisen vuoksi rakkauden reitti :)