Märkiö, osa 2

Lauantain ihana ja kuulas pakkaspäivä, vaihtui sunnuntaina sateisiin ja jo tutuksi käyneeseen syksyiseen harmauteen. Tästä huolimatta päätimme lähteä pienelle palauttavalle retkelle Nurmijärven maisemiin.

Ajoimme Kehityksen Majan parkkipaikalle ja lähdimme kulkemaan viime kevään retken tavoin Matkunsuon laitaa pitkin kohti Hanko-Hyvinkää tietä ja sen varrella sijaitsevaa laavua.

Ennen Hanko-Hyvinkään tietä päästiin kiipeämään reitin ensimmäinen tiukka mäkiosuus, jonka jälkeen saavuimme kannakselle, jonka toiselle puolelle jää Märkiön lampi ja toiselle puolelle pieni Kakarilampi. Lammet olivat osittain jäässä, joka lisäsi maiseman harmautta.

Märkiön laavulla tuoksui savu, mutta puita ei ollut enää seuraaville käyttäjille. Laavu on varmasti sijaintinsa puolesta kovalla käytöllä, jonka vuoksi puutilanne voikin olla arvoitus.

Aiemmasta reitistä poiketen, emme kääntyneetkään partiolaisten virkistyskäyttöön tarkoitetulle alueelle, vaan jatkoimme matkaa Hanko-Hyvinkään tien vierustaa pitkin.

Reittimme vei takaisin Matkunsuon laitamille ja melkoisen pian täytyi luovuttaa suon laitamilla käveleminen. Talven sateet olivat saaneet suoalueen hyvin vetiseksi ja ilman kahluusaappaita ei suolle ollut asiaa.

Suolta nousimme takaisin mäntymetsikköön ja valaistulle reitille. Onneksemme talvi ei ole ollut valkoinen, sillä muutoin reitillä käveleminen olisi saattanut johtaa ristiriitatilanteisiin hiihtäjien kanssa.

Ennen Kehityksen majalle saapumista kuljimme vielä Matkunsuon laavun ohi, jossa olisi saanut tulet viriteltyä makkaran paistoa varten.

Reitille tuli mittaa 8.6 kilometriä ja aikaa reitin kulkemiseen kului reilut puolitoista tuntia.